Vandaag een beschrijving en uitleg van de tweede dia (66T17/2) uit de jaren ’60 – ’70.
Deze dia sluit mooi aan op dia 1. We moeten hem er een beetje over heen schuiven, beginnend in de linkeronderhoek en dan schuin naar rechts boven. Dan herkennen we opnieuw de weg met de kromming waar tegenwoordig het Noorderbos ligt met de gelijknamige plas. (in dit geval midden rechts op de foto)
Deze dia sluit mooi aan op dia 1. We moeten hem er een beetje over heen schuiven, beginnend in de linkeronderhoek en dan schuin naar rechts boven. Dan herkennen we opnieuw de weg met de kromming waar tegenwoordig het Noorderbos ligt met de gelijknamige plas. (in dit geval midden rechts op de foto)
Grofweg toont dit plaatje het gebied tussen de Udenhoutseweg (die bovenaan net niet meer te zien is) in het noorden, de Kalverstraat (die vanaf het oosten naar midden onder loopt) en de huidige Midden Brabantweg in het westen. Daar tussen ligt nog de Stokhasseltlaan (op Tilburgs grondgebied) en de Finantiën (op Loons grondgebied).
In 1920 werd dit gebied de Moleneindsche Heide genoemd, mogelijk heet het nu nog steeds zo.
In 1920 werd dit gebied de Moleneindsche Heide genoemd, mogelijk heet het nu nog steeds zo.
Op het tracé van de Midden-Brabantweg liep in 1865 de ‘Oude Loonse Baan’, terwijl de route die we tegenwoordig nog wel eens aanduiden met Oude Loonse weg (de Stokhasseltlaan en Finantiën) in 1900 Stoomtramweg werd genoemd. Over deze route reed namelijk de stoomtram naar Waalwijk.
Het meest opvallende aan deze foto is de cirkelvorm in het noorden aan weerszijden van deze weg. Deze vorm is nog steeds herkenbaar maar om het goed te kunnen zien moet je wel even de auto uit. Gelukkig is deze –mogelijk zeer oude- structuur gespaard gebleven. Ronald Peeters heeft ooit geopperd dat dit wel eens de resten van een ‘motte-burcht’ zouden kunnen zijn, de voorganger van het Loons Kasteel.
Huidige situatie bij de Finantiën
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten